Estades temàtiques / Olot
Robòtica i pedagogia IV
Del 5 de maig de 2021 al 12 de maig de 2021

Maig 2021
Actualment, el sistema educatiu està dins d’un procés de transformació que permeti continuar educant en un món que canvia de manera vertiginosa. Hi ha tres premisses per posar les bases d’un model educatiu en què hi ha un cert consens entre els professionals que hi treballen.
D’una banda cal posar l’alumne al centre dels aprenentatges, és a dir, l’objectiu no és que explica el docent, sinó que l’aprenent aprengui allò que creiem necessari per construir el seu projecte de vida. Això implica una segona premissa, i és la de posar en relleu el context de l’alumne, ja que és allà on possiblement haurà d’aplicar molt del que ha après. Finalment, s’intenta potenciar l’autonomia dels alumnes, és a dir, la capacitat de resoldre problemes quotidians que es trobaran al llarg de la vida. Això passa per fer que l’alumne es vagi “entrenant” a prendre petites decisions durant el seu aprenentatge, i aprengui de les errades per tal de trobar-ne la solució correcta.
Del 5 al 12 de maig, volem reunir a Faberllull Olot aquelles persones i professionals que poden aportar llum a l’hora de fer propostes concretes per treballar i donar suport a aquesta transformació.
La idea és, d’una banda, crear les eines que permetin treballar als alumnes de forma vivencial i, de l’altra, crear les propostes didàctiques transferibles als educadors.
D’una banda, intervindran experts de les plataformes d’aprenentatge de pensament computacional més utilitzades o interessants. Juanjo Lopez, d’Arduinoblocks; Joan Guillen i Bernat Romagosa, de Snap4Arduino i Microblocks, i Josep Ferràndiz, d’Snap.
D’altra banda, tindrem experts de propostes que ajudin a fer maquinari compatible amb aquests llenguatges i que permetin una utilització individual, amb suport telemàtic i que ajudin als alumnes a ser autònoms. Es treballaran també diverses propostes destinades a “socialitzar les decisions” dels estudiants amb autonomia a partir del treball en equip. També ens caldran propostes educatives al voltant d’aquest maquinari i llenguatge de programació. En aquest sentit comparem amb el suport de professionals com Fernando Hernández, de l’Institut Torre Palau, i Eduard Casadevall, de l’equip Robolot i referent del projecte STEAMakers.
Ens caldran altres referents dels STEAMakers que tenim en el món educatiu, com Federico Coca, del Club de Robòtica de Granada i Granabot, o José Andrés de Echevarria, referent STEAM a Cantabria i impulsor de Cantabrobots, entre d’altres.
Pel que fa al suport pedagògic tindrem en Jordi Regalés, membre del CESIRE i de la Societat Catalana de Tecnologia. Miguel Antonio Peña, serà qui portarà l’assessorament científic de les propostes.
Quant al context, estudiarem tant el geogràfic de la Garrotxa d’una forma exportable a altres contextos com el context actual de situació de pandèmia COVID19 i ajudarem a trobar eines que ens permetin continuar progressant malgrat el panorama. És per això que les aules virtuals són imprescindibles, ja que permeten un dinamisme similar al presencial, però sense contacte físic. Comptem amb la presència de professionals de Moodle a Catalunya per ajudar a fer possibles les propostes.
Els treballs resultants de l’estada, es difondran entre la comunitat educativa.
Residents

JOSEP FERRÀNDIZ
Professor de secundària
BERNAT ROMAGOSA
Enginyer de programari
JOSÉ GARCÍA
Coordinador Àrea Educació del Citilab
VÍCTOR CASADO
Enginyer de telecomunicacions – Desenvolupador i formador en STEM.
NINA COLL
Mestra d’Educació Primària – Especialista TAC
JOAN GUILLÉN
Professor de secundària
JOHN MALONEY (EN LÍNIA)
Informàtic i creador de sistemes de programació per a principiants
KATHY GIORI (EN LÍNIA)
Empresària d’EdTech i Assessor d’Indústria Estratègica
SARA ARJONA
Desenvolupadora de Moodle HQ
JENS MÖNIG ( EN LÍNIA)
Investigador i dissenyador
JADGA HÜGLE (EN LÍNIA)
Investigadora Snap!
JORDI REGALÉS
Professor de Tecnologia
JÚLIA VERDAGUER SANCHEZ
Copywriter i aspirant a UX Writer
AMAIA ANABITARTE
Analista desenvolupadora a Moodle HQ
MIKEL MARTÍN CORRALES
Developer en Moodle Workplace
JOSÉ ANDRÉS ECHEVARRÍA ZUAZO (EN LÍNIA)
Professor de Tecnologia
FEDERICO COCA
Professor d’Electrònica
MIGUEL ANTONIO PEÑA
Investigador científic – Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC)
PEDRO DAVID DOMINGO ( EN LÍNIA)
Professor de formació professional i director de la plataforma Didactrónica
JUAN JOSÉ LÓPEZ ALMENDROS (EN LÍNIA)
Professor i desenvolupador de programes
FERNANDO HERNÁNDEZ GARCÍA
Professor de Tecnologies Institut Torre del Palau
DAVID LLAMAS PLEGUEZUELOS
Professor de Tecnologia
ANNA SOY REY
Professora educació secundària i batxillerat
MIREIA DOSIL BONMATÍ ( EN LÍNIA)
Professora de Matemàtiques a Secundària
EDUARD CASADEVALL CARRERAS
Professor de tecnologia a l'educació secundària
JAUME RIERA CODINA
Enginyer i professor jubilat
JORDI ACHÓN MASANA
Mestre jubilat
TONI MORENO
Enginyer tècnic i president de Robolot
ANNA MACIÀ MIRALLES (EN LÍNIA)
Professora de Tecnologia
MONTSE GUIRAL RAMON (EN LÍNIA)
Cofundadora i directora pedagògica d'Edukem-nos
ELENA CHICO GUIJARRO
Doctora Consultora Científica
VICENÇ GUERRERO JIMÉNEZ
Enginyer en Electrònic Industrial
CATI QUINTANA RIGONI
Professora de Biologia i ambaixadora del programa STEAMCat
TXELL PUIGDEVALL SALVANS
Professora de l'INS Baix Empordà de Palafrugell
ROSER VILÀ I VENDRELL
Professora Departament de Pedagogia - UdG Professora CFGS Educació Infantil - Institut Montilivi
IRIS CATERINA SCHNEIDER PÉREZ
Estudiant de Ciències Ambientals i Geologia a la UAB
MIREIA BRAUP
Professora de Tecnologia en l’educació secundaria i assessora tècnica docent
EVA MATEO
Assessora tècnica docent
MERCÈ REQUENA GARCÍA
Ambaixadora STEAM
JAUME BASSEDA CARDÓ
Expert en robòtica educativa
MARIA DE MONTSERRAT OLIVERAS BALLÚS
Mestra i psicopedagoga
JOAQUIM COROMINAS
Consultor
FRANCESC PUJOL COMPANY
Professor de mecatrònica
ESTER FORNÉ CASTAÑO
Responsable àmbit Artístic (CESIRE)
DOMÈNEC RUSCA MESTRE
Mestre educació primària
FINA GUITART MAS
Doctora en Química i professora associadaOpinions
Què diuen de nosaltres els residents