Estades temàtiques / Olot
Robòtica i pedagogia IV
Del 5 de maig de 2021 al 12 de maig de 2021
Maig 2021
Actualment, el sistema educatiu està dins d’un procés de transformació que permeti continuar educant en un món que canvia de manera vertiginosa. Hi ha tres premisses per posar les bases d’un model educatiu en què hi ha un cert consens entre els professionals que hi treballen.
D’una banda cal posar l’alumne al centre dels aprenentatges, és a dir, l’objectiu no és que explica el docent, sinó que l’aprenent aprengui allò que creiem necessari per construir el seu projecte de vida. Això implica una segona premissa, i és la de posar en relleu el context de l’alumne, ja que és allà on possiblement haurà d’aplicar molt del que ha après. Finalment, s’intenta potenciar l’autonomia dels alumnes, és a dir, la capacitat de resoldre problemes quotidians que es trobaran al llarg de la vida. Això passa per fer que l’alumne es vagi “entrenant” a prendre petites decisions durant el seu aprenentatge, i aprengui de les errades per tal de trobar-ne la solució correcta.
Del 5 al 12 de maig, volem reunir a Faberllull Olot aquelles persones i professionals que poden aportar llum a l’hora de fer propostes concretes per treballar i donar suport a aquesta transformació.
La idea és, d’una banda, crear les eines que permetin treballar als alumnes de forma vivencial i, de l’altra, crear les propostes didàctiques transferibles als educadors.
D’una banda, intervindran experts de les plataformes d’aprenentatge de pensament computacional més utilitzades o interessants. Juanjo Lopez, d’Arduinoblocks; Joan Guillen i Bernat Romagosa, de Snap4Arduino i Microblocks, i Josep Ferràndiz, d’Snap.
D’altra banda, tindrem experts de propostes que ajudin a fer maquinari compatible amb aquests llenguatges i que permetin una utilització individual, amb suport telemàtic i que ajudin als alumnes a ser autònoms. Es treballaran també diverses propostes destinades a “socialitzar les decisions” dels estudiants amb autonomia a partir del treball en equip. També ens caldran propostes educatives al voltant d’aquest maquinari i llenguatge de programació. En aquest sentit comparem amb el suport de professionals com Fernando Hernández, de l’Institut Torre Palau, i Eduard Casadevall, de l’equip Robolot i referent del projecte STEAMakers.
Ens caldran altres referents dels STEAMakers que tenim en el món educatiu, com Federico Coca, del Club de Robòtica de Granada i Granabot, o José Andrés de Echevarria, referent STEAM a Cantabria i impulsor de Cantabrobots, entre d’altres.
Pel que fa al suport pedagògic tindrem en Jordi Regalés, membre del CESIRE i de la Societat Catalana de Tecnologia. Miguel Antonio Peña, serà qui portarà l’assessorament científic de les propostes.
Quant al context, estudiarem tant el geogràfic de la Garrotxa d’una forma exportable a altres contextos com el context actual de situació de pandèmia COVID19 i ajudarem a trobar eines que ens permetin continuar progressant malgrat el panorama. És per això que les aules virtuals són imprescindibles, ja que permeten un dinamisme similar al presencial, però sense contacte físic. Comptem amb la presència de professionals de Moodle a Catalunya per ajudar a fer possibles les propostes.
Els treballs resultants de l’estada, es difondran entre la comunitat educativa.
Residents
JOSEP FERRÀNDIZ
Professor de secundàriaBERNAT ROMAGOSA
Enginyer de programariJOSÉ GARCÍA
Coordinador Àrea Educació del CitilabVÍCTOR CASADO
Enginyer de telecomunicacions – Desenvolupador i formador en STEM.NINA COLL
Mestra d’Educació Primària – Especialista TACJOAN GUILLÉN
Professor de secundàriaJOHN MALONEY (EN LÍNIA)
Informàtic i creador de sistemes de programació per a principiantsKATHY GIORI (EN LÍNIA)
Empresària d’EdTech i Assessor d’Indústria EstratègicaSARA ARJONA
Desenvolupadora de Moodle HQJENS MÖNIG ( EN LÍNIA)
Investigador i dissenyadorJADGA HÜGLE (EN LÍNIA)
Investigadora Snap!JORDI REGALÉS
Professor de TecnologiaJÚLIA VERDAGUER SANCHEZ
Copywriter i aspirant a UX WriterAMAIA ANABITARTE
Analista desenvolupadora a Moodle HQMIKEL MARTÍN CORRALES
Developer en Moodle WorkplaceJOSÉ ANDRÉS ECHEVARRÍA ZUAZO (EN LÍNIA)
Professor de TecnologiaFEDERICO COCA
Professor d’ElectrònicaMIGUEL ANTONIO PEÑA
Investigador científic – Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC)PEDRO DAVID DOMINGO ( EN LÍNIA)
Professor de formació professional i director de la plataforma DidactrónicaJUAN JOSÉ LÓPEZ ALMENDROS (EN LÍNIA)
Professor i desenvolupador de programesFERNANDO HERNÁNDEZ GARCÍA
Professor de Tecnologies Institut Torre del PalauDAVID LLAMAS PLEGUEZUELOS
Professor de TecnologiaANNA SOY REY
Professora educació secundària i batxilleratMIREIA DOSIL BONMATÍ ( EN LÍNIA)
Professora de Matemàtiques a SecundàriaEDUARD CASADEVALL CARRERAS
Professor de tecnologia a l'educació secundàriaJAUME RIERA CODINA
Enginyer i professor jubilatJORDI ACHÓN MASANA
Mestre jubilatTONI MORENO
Enginyer tècnic i president de RobolotANNA MACIÀ MIRALLES (EN LÍNIA)
Professora de TecnologiaMONTSE GUIRAL RAMON (EN LÍNIA)
Cofundadora i directora pedagògica d'Edukem-nosELENA CHICO GUIJARRO
Doctora Consultora CientíficaVICENÇ GUERRERO JIMÉNEZ
Enginyer en Electrònic IndustrialCATI QUINTANA RIGONI
Professora de Biologia i ambaixadora del programa STEAMCatTXELL PUIGDEVALL SALVANS
Professora de l'INS Baix Empordà de PalafrugellROSER VILÀ I VENDRELL
Professora Departament de Pedagogia - UdG Professora CFGS Educació Infantil - Institut MontiliviIRIS CATERINA SCHNEIDER PÉREZ
Estudiant de Ciències Ambientals i Geologia a la UABMIREIA BRAUP
Professora de Tecnologia en l’educació secundaria i assessora tècnica docentEVA MATEO
Assessora tècnica docentMERCÈ REQUENA GARCÍA
Ambaixadora STEAMJAUME BASSEDA CARDÓ
Expert en robòtica educativaMARIA DE MONTSERRAT OLIVERAS BALLÚS
Mestra i psicopedagogaJOAQUIM COROMINAS
ConsultorFRANCESC PUJOL COMPANY
Professor de mecatrònicaESTER FORNÉ CASTAÑO
Responsable àmbit Artístic (CESIRE)DOMÈNEC RUSCA MESTRE
Mestre educació primàriaFINA GUITART MAS
Doctora en Química i professora associadaOpinions
Què diuen de nosaltres els residents