Estades temàtiques / Olot

Investigar sobre la distopia i el teatre en l’escena contemporània

Del 21 de setembre de 2026 al 28 de setembre de 2026

Investigar sobre la distopia i el teatre en l’escena contemporània

Setembre 2026

Deu investigadors llatinoamericans i europeus ―procedents de Catalunya, Colòmbia, Corsica, Equador, Escòcia, França, Itàlia, Perú, Uruguai i Xile― es trobaran a Faberllull per exposar les recerques al voltant del binomi distopia i teatre. Debatran sobre els enfocaments i els referents teòrics en què es fonamenten, analitzaran les estètiques teatrals de cada realitat escènica i la manera com es vinculen amb la dimensió política, i aprofundiran en textos o espectacles recents que tractin sobre aquesta temàtica. Durant una setmana, es vol crear un espai d’intercanvi, debat i reflexió que focalitzi la mirada sobre distopia i teatre.

Diverses creacions artístiques contemporànies han imaginat societats futures sotmeses a l’opressió o al totalitarisme. Aventuren mons possibles, per més indesitjables, terrorífics i apocalíptics que semblin? O, ben mirat, serveixen al poder per imposar temps distòpics que limitin la mobilització i la protesta? La distopia nega o insinua la utopia? Les arts escèniques, tant d’Amèrica Llatina com d’Europa, també han proposat distopies que exploren preocupacions de caràcter polític, bèl·lic, tecnològic o ecològic, que conviden a reflexionar sobre la mena de societat que construïm i que expressen les inquietuds i els temors que provoca el futur.

Aquesta trobada a Faberllull consolida la Red Internacional de Investigadores Teatrales Latinoamericanos y Europeos, vinculada al Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB, com a espai de confluència acadèmica d’investigadors i grups d’Europa i Llatinoamèrica. Es construeix, així, un pont de diàleg i intercanvi intercontinental per contrastar i conèixer millor realitats teatrals, culturals i polítiques. La xarxa convida a escriptors, professionals de les arts escèniques, historiadors i investigadors que estiguin interessats a participar en les activitats programades.

Residents

CRISTINA DELGADO GARCÍA

CRISTINA DELGADO GARCÍA

Professora universitària de teatre i performance
DANIELA PAULETTI

DANIELA PAULETTI

Gestora cultural, productora i investigadora
FABIENNE CRASTES

FABIENNE CRASTES

Professora universitària i investigadora
FABRICE CORRONS

FABRICE CORRONS

Professor universitari i traductor
IRENE SALZA

IRENE SALZA

Artista i investigadora
SANDRA MARÍA ORTEGA GARZÓN

SANDRA MARÍA ORTEGA GARZÓN

Doctora en Estudis teatrals
TANIA FAÚNDEZ CARREÑO

TANIA FAÚNDEZ CARREÑO

Actriu, directora, docent i investigadora teatral
BERTHA DÍAZ

BERTHA DÍAZ

Investigadora independent en arts escèniques
ERNESTO BARRAZA ELÉSPURU

ERNESTO BARRAZA ELÉSPURU

Artista i investigador escènic
FRANCESC FOGUET I BOREU

FRANCESC FOGUET I BOREU

Professor universitari de literatura i estudis teatrals

Opinions

Què diuen de nosaltres els residents

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"