Estades temàtiques / Creació i context: arts vives dins el paisatge / Olot
JAVIERA GAZITUA CHARNES
Del 9 de març de 2026 al 15 de març de 2026
Biografia
Javiera Gazitúa Charnes és directora, dramaturga i actriu, amb una trajectòria marcada per la investigació escènica en teatre visual i llenguatges híbrids. Nascuda a Itàlia i establerta a Espanya i Xile, combina la seva formació en Interpretació Dramàtica amb un màster en Dansa-Moviment Teràpia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Ha participat en projectes internacionals com a intèrpret i creadora, amb obres com Azul, Contemplo i Míope. El seu treball explora la relació entre cos, paisatge i emoció, utilitzant imatges escèniques i instal·latives per generar experiències immersives i reflexives. Actualment, desenvolupa un projecte de recerca artística sobre volcans i el desig humà, integrant conceptes com latència, tensió i territori des d’una perspectiva ecofeminista. La seva obra ha estat reconeguda i presentada en diversos països.
Projecte
Durant la residència a Faberllull, treballarà en el projecte Jo vull mirar pel cràter d’un volcà quan estigui a punt d’estallar, i aprofundirà en el desenvolupament de la dramatúrgia i en la seva connexió amb el territori volcànic de la Garrotxa. Vol explorar com el paisatge i les seves característiques —latència i tensió— influiran en la construcció narrativa i escènica, establint un diàleg entre espai, cos i imatge.
Estar a la residència Faberlull ha estat com donar un parèntesis a allò quotidià, deixar per un moment les preocupacions i poder centrar-me només en el meu projecte.
Olot té un significat especial per a mi, és el lloc on va començar a gestar-se el meu projecte, i poder continuar fent-ho des d'un lloc de pau i tranquil·litat ha estat un gran luxe.
L'experiència em fa reflexionar sobre la necessitat de realitzar projectes situats en relació amb l'entorn i la cultura, fer-se'n part, ser part del paisatge i no un ens extern que aterra sense saber on és.
