Estades individuals / Andorra

JOHANNES CHRISTOPHER GÉRARD

Del 6 d'octubre de 2025 al 3 de novembre de 2025

JOHANNES CHRISTOPHER GÉRARD
Artista interdisciplinari
Països Baixos

Biografia

Des dels anys vuitanta treballa en diferents disciplines, com el vídeo, el so, la fotografia, la performance, la instal·lació art natura (land art) i el gravat.

La seva visió artística rep influències de conceptes filosòfics orientals com el zen, el budisme i el ma i es complementa amb les seves experiències autobiogràfiques. Alguns dels temes recurrents de la seva pràctica artística són els diàlegs entre els humans i els entorns urbans i socials, la identitat, els límits, el temps i la solitud, així com els trastorns mentals i les qüestions de sexualitat i gènere.

Ha participat en exposicions, festivals i projectes artístics col·laboratius arreu del món i ofereix classes d’art i tallers en diferents institucions educatives. Recentment, ha presentat els projectes Ābološana i Pedvale a Letònia, ¿Qué quiere mostrarme la ciudad?, no lugar a l’Equador i Autistic Interiors als Països Baixos.

Projecte

Empty time – projecte in situ

A Andorra, desenvoluparà un projecte in situ sobre el buit, el temps i el silenci, basat en el context social, rural i cultural de la Massana i treballant amb materials que es poden trobar a l’entorn. El projecte s’inspira en els conceptes filosòfics ma i zen, que l’artista ha descobert durant les seves llargues estades a l’Extrem Orient.

El ma descriu l’espai i el temps que hi ha enmig de les coses, una distància intencional que es deixa entre les accions o l’espai buit entre els objectes. No és simplement un buit o absència de contingut sinó que es percep com un espai conscient que té el seu propi significat i que permet donar valor a les altres parts de la composició. Es tracta d’una visió que difereix de les concepcions adoptades a Occident de l’espai buit i del no-res.

Mou-te i el camí s’obrirà

El meu projecte durant la residència s’ha centrat en els conceptes de temps buit - espais buits, i es basa en els pensaments i les idees filosòfiques del ma i el zen, que tenen l’origen a l’Extrem Orient.

Inicialment, estava previst com un projecte en solitari que incloïa només un taller d’escultura social. A causa dels meus problemes de salut mental, percebo i experimento el món d’una manera diferent. Per això, generalment m’apropo als projectes sense expectatives, ja que, en el meu cas, limitarien la ment i m’impedirien obtenir noves experiències i coneixements. Això vol dir que sovint descobreixo oportunitats directament al lloc de residència, oportunitats que no eren disponibles ni visibles durant la fase inicial de planificació i desenvolupament del concepte.

Les oportunitats que van sorgir poc abans de començar l’estada em van permetre col·laborar simultàniament amb tres artistes locals. A més, en lloc de fer només un taller d’escultura social, també vaig impartir un taller d’art natura i una xerrada amb artistes.

Amb cada artista vaig treballar en un projecte diferent. Un projecte audiovisual (so/vídeo), Circadian silence, el vaig fer en col·laboració amb la científica i artista visual Nathalie Launay. Els altres dos projectes de col·laboració van ser un poema visualitzat (videopoema), El pes i el buit del temps, en col·laboració amb la poeta Fabiola Sofia Masegosa, i una performance creada amb l’artista visual Emma Regada, que explorava els conceptes de ple/buit utilitzant l’aigua com a mitjà principal.

A més dels projectes col·laboratius amb les tres artistes i dels tallers, he visitat regularment els meus cafès preferits de la Massana. Allà no només he continuat treballant en els meus projectes, sinó que he observat l’entorn social i urbà des de la perspectiva d’un llop solitari.

He passejat i visitat museus i exposicions, com ara el Museu del Còmic de la Massana, el Museu Casa Rull de Sispony a la Massana i la Casa d’Areny-Plandolit a Ordino, per aprendre més sobre aquestes dos famílies tan diferents que van viure en aquestes cases, sobre els seus estils de vida i el seu estatus en el seu temps i en la seva societat. També vaig tenir l’oportunitat de visitar la biennal L’AndArt25 a Sant Julià de Lòria.

Estic molt agraït a Faber Andorra per les oportunitats de residència i a la Sandra Colell pel seu suport i assistència eficients, que van fer possible la realització de parts importants del projecte. Guardaré un record molt estimat d’aquesta breu estada, no només pel que hi vaig aconseguir, sinó també pel paisatge impressionant, la cultura i l’atmosfera dels pobles.

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"