Estades temàtiques / Dramatúrgia Contaminant / Olot
RODRIGO GARCÍA OLZA
Del 14 de novembre de 2022 al 20 de novembre de 2022
Biografia
Ha protagonitzat llargmetratges com LO QUE QUEDA de Lucas Parnes i Jesús Serna (Millor Llargmetratge de Ficció, 5è FELACOS, Santiago, Xile; Millor Llargmetratge, 5è DEA Film Festival, Saranda, Albània i Millor Guió i nominació com a Millor Actor,1r FestCine Pedra Blau, Diumenges Martins,el Brasil), POST MORTEM de Patrick Chiuzzi, INTERFERÈNCIES de Pablo Zareceansky (Premi Especial del Jurat, 9è Cimameriche Film Festival), INERTS d'Eusebio Pastarna (Millor Director Español, Millor Obra Espanyola i Millor Actriu LesGaiCineMad) o LA FIESTA DE ADÁN (Santiago Lapeira) i obres de teatre com EL PALMERAL d'Albert Tola (Teatre Akadèmia, Barcelona i Sala BBK, Bilbao), LOS NIÑOS OSCUROS DE MORELIA d'Albert Tola (Teatre Tantarantana, Barcelona, Teatre Lagrada i Umbral de Primavera, Madrid, i Festival Matarranya Íntim, Terol), LA ODISEA de Roland Schimmelpfennig (Nau 10, Naves Matadero, Madrid), MANTEQUILLA de Carlos Zamarriego (Teatre Echegaray, Màlaga, Sala Mirador i Teatre Of Llatina de Madrid), NIÑO FÓSIL d'Albert Tola (Atic 22, Teatre Tantarantana, Barcelona; Teatre Lagrada, La Mínima Espai Escènic i Teatre Labruc, Madrid), RÓMULO EL MAGNÍFICO de Pedro Muñoz i Luisant Rodriguez (Teatre Quevedo, Madrid) o COCINANDO CON ELISA de Lucía Laragione (Teatre Modern, Barcelona).
També ha dirigit peces com EL PALMERAL d'Albert Tola (Teatre Akadèmia, Barcelona i Sala BBK, Bilbao), EL TERCER ROSTRE (DAU al sec, Barcelona), FIGURA DE ROJO EN INTERIOR GRIS (DAU al sec, Barcelona), LAGUNA MEMÒRIA (Teatre Tantarantana/*Iberescena, Bacelona), DE NIT TOTES LES PELLS SÓN BLAVES (Teatre Tantarantana/Festival Internacional Grec, Bacelona), ENOLA I DAFNE (Teatre Tantarantana, Bacelona). ZELESTA (Teatre Tantarantana, Bacelona), VINO LUNAR d'Albert Tola (Teatre Nou Nord, Madrid, Teatre el Magatzem, Tarragona i Àtic22, Teatre Tantarantana, Bacelona), EL MALEFICIO DE LA MARIPOSA de Federico García Lorca (Fundació 26 de desembre, Festival de Teatre Social Amb-Vivències en La Mínima Espai Escènic, Madrid, i esment especial en el VI certamen de Teatre Majors a Escena de l'Ajuntament de Madrid en el CC Fernando Lázaro Carreter), EN LA LUNA d'Alfredo Sanzol (Espai Devoradores, Madrid), SOMNI D'UNA NIT D'ESTIU de William Shakespeare (La Mínima Espai escènic, Madrid), LA PAZ PERPETUA de Juan Mayorga (Teatre Nou Nord, Madrid) o FUSO NEGRO d'Eva Hibernia (La Mínima Espai Escènic, Madrid).
Com a docent i director d'escena ha col·laborat durant cinc anys amb l'escola Devoradors, MENUDO CUADRO, la companyia teatral de la Fundació 26 de desembre o el teatre El Umbral de Primavera a Madrid i en el Tantarantana Teatre, El Festival Grec, Espai Philae o Aules a Barcelona.
Funda en 2012 amb el dramaturg Albert Tola la companyia de teatre NIGREDO i Actualment forma part de l'antic Laboratori Rivas Cherif del Centre Dramàtic Nacional, ara Professionals del Dramàtic.
Projecte
El meu desig és codirigir el projecte aportant diversos materials i dinàmiques per tal d'acompanyar les autores cap a l'obra que està per sota de l'obra que creuen que volen escriure.
Compatir la metodologia que Albert Tola i jo fa deu anys que gaudim a la nostra companyia teatral Nigredo. Una manera de fer que carrega les tintes en el paral·lelisme durant els processos creatius de l'autor i de l'actor.
Plantejarem diversos punts de partida, com la confluència de les tres grans religions monoteistes i de les diverses cultures en àmbits com l'alquímia, la teologia i la ciència (simbòlicament tan ben representada per la figura de Ramon Llull i la institució que ens empara) o el colonialisme i el postcolonialisme, els viatges per mar per tota mena de raons (socials, polítiques, emocionals, mítiques, etc.). Aquestes són temàtiques que possiblement poden aflorar sota el paraigua d'un detonant dramatúrgic comú que proposem: escriure allò que no es pot dir de banda a banda del mediterrani.
Perseguirem així la creació d'una constel·lació dramàtica: l'escriptura de peces teatrals (breus o no) que s'emmirallin entre sí. Una autora o un autor de cadascuna d'aquestes latituds es trobarà amb els altres per investigar conjuntament espais dramatúrgics, escriptures contaminants i temàtiques històriques i contemporànies vistes en poliedre des de les diferents costes del mar que ens uneix.
Al llarg de la residència aplicarem una metodologia contaminant per tal d'obtenir quatre cants mediterranis que seran editats com a obres teatrals en una publicació especialitzada.