La ciutat de València ha triat la seva primera missió d'innovació (www.missionsvalencia.eu): fer de València una ciutat climàticament neutral en 2030, en el context de la missió europea de 100 ciutats climàticament neutres en 2030.
Ciuta·lab, el laboratori ciutadà impulsat per Las Naves, està cridat a ser un instrument clau per a la implicació de la ciutadania en aquesta missió climàtica.
M'agradaria sistematitzar l'experiència de CIuta·lab i reflexionar sobre estratègies per incloure a persones i grups tradicionalment exclosos de processos d'implicació ciutadana en aquest espai.
Quan el vuit de juny vaig rebre un correu de Faberllull convidant-me a participar en una residència de deu dies sobre “Laboratoris ciutadans, paisatge i sostenibilitat”, em van assaltar algunes incerteses. Les principals giraven al voltant del dubte sobre si els possibles aprenentatges en la residència compensarien la previsible acumulació de tasques en tornar d'una desconnexió de deu dies del treball.
A onze de novembre, instants després de finalitzar la meva estada en la residència i de retorn a casa puc afirmar amb contundència que va valer la pena.
La meva intenció inicial era dedicar el temps en la residència a sistematitzar l'experiència de Ciuta·lab, el laboratori ciutadà que impulsem des de La Naves, i a reflexionar sobre estratègies per a incloure a persones i grups tradicionalment exclosos de processos d'implicació ciutadana en aquest espai.
Ara que ha acabat la residència puc dir que vaig avançar en aquest propòsit menys del que tenia planificat. I no obstant això, gràcies al fructífer intercanvi amb la resta de participants en la residència vaig esbossar una estratègia per a incorporar eines culturals en la metodologia de laboratoris ciutadans, i vaig anotar algunes idees per a l'estratègia de mediació de Ciuta·lab.
Com si d'un laboratori ciutadà es tractés, la idea inicial es va anar transformant en funció de la interacció amb la resta de participants. No vaig obtenir els resultats que inicialment havia plantejat, però vaig obtenir uns altres, igual d'interessants (o més) que no hagués pogut aconseguir sense aquesta interacció amb altres diferents, sense l'ajuda de la diversitat present en la residència. Com en un laboratori ciutadà, i robant-li les paraules a Pep, un altre dels residents: aprendre, compartir, connectar, conèixer i descobrir.
Gràcies per l'oportunitat d'aquesta intensa experiència!