Estades temàtiques / Educació Inclusiva / Olot

MERCÈ PENA LAGUNA

Del 4 d'octubre de 2022 al 8 d'octubre de 2022

MERCÈ PENA LAGUNA
Assesora tècnica de la Subdirecció d'Educació Inclusiva, coordinadora del Pla de formació i implementació DUA
Barcelona (Catalunya)

Biografia

Des de fa més de 20 anys ha combinat la tasca de docent en diferents tipus de centres i en especial en els d’acció preferent, amb la tasca de formadora per a docents i assessora a centres educatius. Tutora del Màster de Pedagogia Sistèmica Multidimensional de la FURV durant tres edicions, participant en diferents jornades i conferències en diversos escenaris del Territori Català, comunitat Valenciana i Balears compartint la mirada inclusiva.
Formada en el Disseny Universal per l’Aprenentatge en continua reflexió i aprenentatge d’aquest marc sota el paraigües del Decret 150/ 2017 del 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu del que està totalment enamorada. Al 2018 al incorporar-se a la Subdirecció d’Educació Inclusiva agafa l’encàrrec de iniciar i desenvolupar el Pla d’Implementació del Disseny Universal per l’Aprenentatge.

Projecte

Durant la meva estada a Faberllull elaboraré un recull de reflexions i aportacions sobre el moment de l’escola a Catalunya amb el desplegament del Decret 150/2017, recull del debat sobre la seva implementació i treballant des d’un un procés iteratiu cap a la mirada del canvi inclusiu amb la finalitat de trobar direccions comunes per tal de caminar cap el repte d’aconseguir una societat realment inclusiva amb la base d’una escola per a totes i tots.

Reflexions després d'una immersió dins la mirada Inclusiva

Aquesta setmana ha estat un punt de reflexió intens, gratificant i molt reflexió vers el moment actual de la nostre sistema educatiu inclusiu. Destacar els dos titulars més impactants recollits durant la setmana inclusiva: més contundent seria:

- ”La inclusió no és una opció és un dret.”

- "No existeix escola sense inclusió, va inherent el concepte escola amb la inclusió de totes i tots els alumnes, agents i comunitat.

Un sistema inclusiu és un sistema que respon proactivament a la variabilitat proporcionant, el que es necessita per tenir èxit. Destacar els punts rellevants on hem de continuar assentant la força per impulsar el canvi: Cultura inclusiva. De quina manera l’escola pot influir en la cultura social. Treballar per tal que els recursos arribin a tot arreu on es necessitin però que la demora dels mateixos no sigui una excusa per fer una avaluació profunda de les accions que cada agent i professional està fent. Necessitem l’expertesa i fer taca d’oli. Continuar en el treball de qualitat i modelatge a la universitat dins les formacions i titulacions de nous professionals Gestió òptima dels recursos: Afirmar que només recursos és una mirada reduccionista. No podem acompanyar sense recursos però hem d’anar més enllaç, relat, criteris comuns, consensuats, recuperar la complicitat, grups de treball amb experts. Focalització en els serveis disponibles o en els recursos necessaris? “Els recursos per a la inclusió real i efectiva han d’anar on estiguin els infants, i no pas a l’inrevés”. L’acompanyament amb un ús competent de la gestió de les relacions interpersonals on la família troba que es prenen actuacions compartides. Formacions adreçades als professionals per fer acompanyaments a tots nivells. Aprofitar la diversitat que ens enriqueix. Mostrar i posar en valor les bones pràctiques que s’estan duent a terme: Cal posar més en valor les pràctiques que es consoliden a partir de l’avaluació i la recerca. Fer modelatge de les nostres accions, des de l’administració, la direcció, els professionals.

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"