Estades temàtiques / ROBÒTICA II / Olot

KATHY GIORI

Del 5 de maig de 2019 al 13 de maig de 2019

KATHY GIORI
Evangelista de l’internet de les coses
Mozilla, Mountain View (California)

Biografia

Kathy Giori és membre de l’equip de Mozilla WebThings. El projecte és una implementació d’internet de les coses de codi obert que posa a les persones en primer lloc, protegint la privacitat i la seguretat dels usuaris i promovent al mateix temps la interoperabilitat de la indústria. També assessora a l’equip de MicroBlocks. La combinació dels dos projectes dona lloc a molt bon eines per a l’educació STEAM i l’obertura i assequibilitat portaran a una distribució més justa dels beneficis econòmics de l’internet de les coses a tot el món.

Projecte

A Faber, planejo donar suport a les proves i la documentació de la biblioteca MicroBlocks WebThings, que és una forma fantàstica i fàcil de convertir petites targetes de microcontrolador en dispositius “internet de les coses”. Portaré el maquinari popular i barat de Maker a Faber, perquè pugui generar diversos exemples pràctics i produir documentació de suport (per a auto-instrucció en línia i tallers dirigits pel professor, a més d’alguns tutorials en vídeo).

Curses virtuals de cavalls i senderisme al Puigsacalm

LA CURSA

La “cursa de cavalls” va ser una experiència inoblidable. El vídeo enllaçat a baix ho diu tot. No hi ha possibilitat que el públic de creadors i professors s’adormi aquest dissabte al matí en la conferència de Robots d’Olot.

Quina tecnologia hi ha darrere de la cursa de cavalls?

  1. Taula de desenvolupament ED1 realitzada per l’equip del programa Edutec del Citilab.

     

  2. Els Microblocks que corren a la ED1 van capturar dades de l’acceleròmetre, i van traduir aquest moviment a una “velocitat” virtual (del cavall).

     

  3. MicroBlocks empaquetava les dades de “velocitat” (utilitzant la biblioteca oberta de WebThings de Mozilla) en format JSON per al transport http a través de la xarxa Wi-Fi. Aquest format s’està utilitzant per promoure la interoperabilitat del IoT, un dels principals objectius de l’estàndard Web of Things del W3C.

     

  4. Snap! s’executava (localment, sense Internet) en un navegador web i projectava l’estat dels cavalls (mostrat en el “escenari”) a la pantalla gran. Va escoltar i analitzar les dades de WebThing en format JSON i va utilitzar els valors per a “propulsar” als cavalls d’esquerra a dreta.

     

  5. El primer cavall a buidar la pantalla va ser etiquetat com el guanyador, i va enviar un missatge per mostrar un trofeu a la pantalla ED1. (Els cavalls van ser numerats per l’últim octet de l’adreça IP).

     

  6. Els participants van treure les taules ED1 de les seves butxaques, i la pantalla del trofeu va exposar el guanyador!

     

La cursa va ser una emocionant culminació de la col·laboració entre diversos apassionats per la tecnologia —aquells de nosaltres convidats a participar en un programa de residència d’una setmana al programa de Residència Faber relacionat amb la robòtica, a Olot.

 

DE CALIFORNIA A OLOT

Com he tingut tanta sort? Mai abans havia participat en un programa de residència. Vaig venir des de Califòrnia perquè els meus amics de MicroBlocks and Snap! em van informar que aquest programa era realment magnífic. I ho va ser. A FABER se’ns va acudir la idea d’utilitzar el marc de treball WebThings de Mozilla, un marc de treball de programari obert que hem desenvolupat per millorar la privacitat, seguretat i interoperabilitat dels productes intel·ligents per a la llar, perquè sigui el pont de comunicació entre els “cavalls” basats en MicroBlocks i el visual animat de carreres de cavalls que s’executa a Snap!

La unió de peces complexes en un elegant conjunt és el que el programa FABER Residència a Olot ens va permetre fer als “nerds”. Snap!, MicroBlocks, Mozilla WebThings, plaques Citilab ED1, a més de les xarxes sense fils i la web ens van permetre unir-lo tot.

La col·laboració entre persones amb habilitats en tecnologia i habilitats en art és el que impulsa les innovacions amigables amb l’ésser humà. Quan s’aprofundeix, la combinació de tecnologia sense fils, electrònica, mecatrònica, programari i els microcontroladors, microprocessadors i plaques de circuits impresos que implementen aquestes tecnologies són increïblement complexes. Però quan s’abstreuen tals complexitats i es deixa que els humans siguin creatius i simplifiquin la tecnologia en una analogia d’una carrera de cavalls que tothom pot entendre, la tecnologia es torna increïblement elegant.

El Puigsacalm

No només ens asseiem davant de les pantalles de les computadores amb taulers programables i robots connectats. La muntanya Puigsacalm ens va cridar un dia i vam acceptar el repte. Les vistes des del cim i el bell sender per arribar-hi va ser un dels punts culminants del viatge per a mi.

Les comoditats i la gent

Tot el menjar i l’allotjament estaven ben cuidats, i durant les caminades i els menjars seguíem “treballant” els nostres cervells, aportant més idees, plans i somnis. No hi ha un “horari” fix (excepte els períodes en què se serveixen menjars), així que pots dormir fins tard o aixecar-te d’hora per fer fúting, retirar-te d’hora o passar l’estona al vestíbul i parlar amb els teus col·legues sobre els misteris de la vida a la terra.

I quan te’n vas, somies amb l’oportunitat de tornar a trobar-te amb aquestes persones increïbles. Vols que et visitin a casa teva i en el teu treball, vols tornar i visitar-los de nou. El teu cervell, el teu esperit i el teu ser han estat elevats.

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"