Noves narratives a les xarxes socials

Marc Saludes i Arianna Giménez | Escola Cor de Maria (Olot) | 27 de setembre de 2018

dijous, 27 / de setembre / 2018 , Olot

Noves narratives a les xarxes socials

Noves narratives a les xarxes socials

Els coordinadors de l’àrea d’audiovisual i nous formats de SomAtents, l’Ari Giménez i el Marc Saludes, vam tenir l’oportunitat de compartir un matí de debats i reflexions al voltant de l’ús de les xarxes socials amb els alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Cor de Maria d’Olot.

A SomAtents estem convençuts que les xarxes socials són un espai més on poder exercir el periodisme i que plataformes com Instagram, Twitter i Facebook tenen un llenguatge propi que resulta familiar sobretot entre els més joves, sempre que en fem un ús crític i meditat.

Per aquest motiu, la xerrada va començar amb un diàleg entre tots els qui érem a la classe sobre el temps que dediquem a consultar aquestes aplicacions. Conjuntament vam adonar-nos que pràcticament tot el dia hi tenim l’ull posat. No obstant això, quan vam preguntar als alumnes si pensaven gaire sobre el contingut que hi penjaven, la resposta majoritària va ser “no”.

Un altre dels temes de debat va ser el que podríem anomenar “el monopoli de la felicitat”, present especialment a Instagram. Bona part de les fotos que ens arriben, així com les que pengem nosaltres, són de moments feliços. Com a grup, vam concloure que  aquesta sobrerepresentació dels millors moments de cadascú no es correspon amb la nostra quotidianitat i que, pel contrari, aquells usuaris que més explotaven aquests continguts eren aquells que ens mereixien menys credibilitat.

La segona part del taller, que va arribar després d’haver debatut sobre altres aspectes de la iconografia pròpia de les xarxes, va consistir en compartir amb els alumnes la proposta de creació d’un festival de cinema per a Instagram. El format Instagram Stories és una bona eina per treballar diferents elements d’storytelling, tals com les introduccions narratives, les escenes, els personatges, les metàfores visuals i els tancaments.

De manera conjunta, vam trobar una història que havia passat a un dels alumnes i vam fer un storyboard tenint en compte quina era la millor manera d’explicar, amb perspectiva periodística, el relat que teníem entre mans.

Un cop finalitzat l’exercici, vam proposar-los que cada alumne fes el seu propi curtmetratge en format Instagram Stories. Aquest és un treball que durà a terme el professor de l’assingatura de Visuals i Plàstica i del qual nosaltres en farem seguiment.

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"